Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.09.2008 16:21 - Укротяване на опърничавата...
Автор: anastasiia Категория: Изкуство   
Прочетен: 13583 Коментари: 36 Гласове:
0



...Или по-скоро укротяване на собствените ни лудости, вихри...не само в нас самите, а и в изкуството...
...Нещо много различно от класическата пиеса на Шекспир гледах снощи, в Античния театър.
   Със спектакъла "Укротяване на опърничавата" се откри 12 театрален фестивал "Сцена на кръстопът" вчера, в Пловдив...
image
Античният театър е препълнен...
Може би защото всеки един от тези хора
иска да има своя
спасителен, магичен свят...

image
А ето го и министърът на културата, 
застанал в центъра на "кръстопътя"...:)

image
...Режисьорът на спектала - Мариус Куркински, който получи награда за
най-много участия във фестивала
"Сцена на кръстопът". Със същата награда
бе удостоен и актьорът Камен Донев.

image
Знаете ли какво е това "пиеса"? Защото
ако не знаете, още сега на сцената,
ще се появят герои от различни шекспирови
пиеси, за да онагледят обяснението...
Ами...така започна самият спектакъл...
Много съм впечатлена от играта на Вяра Коларова. Тя беше в ролята на Лорда - едно преплитане между Кръстника и Чарли Чаплин като образ... Тя/в образ на "той"/ "дърпаше" представлението... Уникална!...
image
А ето я и "опърничавата",която беше завързвана с вериги, с белезници, дори водена в дървен оглавник... - актрисата Стефка Янорова...
...И Петручио - в началото появил се като Отело и после, пред очите на публиката се "превръща", претрансформира в Петручио - актьорът Камен Донев.
Честно казано, на мен ми дойде мало в повече - театърът, шегите, остроумията, вметнатите реплики изместиха сюжета...

image
Сцена от сватбата на Катерина и Петручио...

image
Петручио се появява на сватбата си като "мечкар" - свири на гъдулка, с мечка.
Доста елитарно решение на режисьора...
Всъщност, не знам дали думата е елитарно...

image
И може би, за да не ни стане съвсем мъчно
за класическия Шекспир, актьорите понякога се преобразяваха в дантели и достолепни одежди...

image
А ето я и Вяра Коларова, в ролята на
отегчен чиновник, който трябва да 
бракосъчетае Катерина и Петручио.

image
...
"Укротяване на опърничавата" или по-скоро укротяване на собствените ни лудости, вихри...не само в нас самите, а и в изкуството... 
Мариус търси нещо различно...Търси себе си в изкуството... Но в това търсене претрансформира...Разбърква...Натрупва...
На моменти спектакълът е прекалено скечов, шутовски дори...Репликите увисват, звучат ми наивистично...
Не отричам добрите решения на режисьора - всичко да се случи като "прочит" на една пиеса. Актьорите са в ролята на "актьори", със сценарии в ръце и разгръщат страниците..., сцените, разгръщат живота на много персонажи...
Като човек, който обича театъра, ми дойде в повече натрупването на "остроумни" реплики, скечове...
Интересно ще ми бъде да чуя мнението на други от вас, които са гледали спектакъла...
И въобще, на всеки, който иска да сподели нещо...


Тагове:   опърничавата,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. roksolana - ....
11.09.2008 16:24
Божеее, на театър в Античния........спомени, спомени.....
Благодаря ти! :)
цитирай
2. anastasiia - roksolana, да, на театър в Античния...:)
11.09.2008 16:44
Най-магично приказното място в нашия град...
Само, който е седял на стъплата му тук, разбира... И невероятната гледка на вечерния град, Тримонциум...и безбройните лампички и светещи реклами...
Радвам се, че си тук!:)
цитирай
3. lennypld - Водена от максимата, че спектак...
11.09.2008 17:29
Водена от максимата, че спектакълът прилича на своя режисьор, с нетърпение очаквах поредното творение на Мариус... За мое огромно разочарование, напълно се оправда максимата за прехвалените ябълки и голямата кошница.
Едва ли е било само при мен, защото голяма част от публиката се изниза след първия на продължилото 3 часа беантрактно представление.
Ексцентричността на постановката ми дойде в повече - мутри, мечкари, травестити, проститутки,дрога,калкулатори, лаптопи, анцунг"Адидас" до дрипава фланелка "СССР"...
За Бога, та това е Шекспир...но вариантът му е такъв един чалгаджийско-балкански...
Нищо против различното тълкуване и осъвременяване на пиесите, но Мариус и мноооооого далеч от Любимов, в чиято постановка "Хамлет" ,главният герой е по трико и с китара /виликолепният Висоцки/.
Добре, че режисьорът е подбрал любимци на публиката от рода на Вяра Коларова /предпочитам я в "Старицата от Калкута" и "Веселите Разплюеви дни"/ и Камен Донев /чийто Петручио на моменти се слеваше с образа на учителя по народно творчество/, та възпитаната публика остана, заради тях. Тук заслужено свалям шапка и се покланям пред таланта им, като не забравям да поднеса почитанията си на техния откривател - Теди Москов. И да направя аналогията, че М.Куркински се е опитал да ни поднесе нещо " а ла "Улицата", но доста отегчително-схематично и фрагметарно.
В заключение да кажа, че ако е вярна максимата, "Изкуството изисква жертви", след снощи смело мога да заявя, "ГОСПОДА РЕЖИСЬОРИ, ЖЕРТВИТЕ ИСКАТ ИЗКУСТВО!!!"

цитирай
4. anastasiia - Лени, благодаря ти
11.09.2008 17:38
за мнението ти.
Аз самата, също съм почитател на Куркински като режисьор. Той направи много силни постановки в Пловдивския театър. И затова сега се разочаровах от трактовката на "Укротяване на опърничавата".
Актьорският екип е прекрасен... Но...само до тук!...
Да, съгласна съм с теб... Не може толкова шутовски да се подхожда към Шекспир!...
Благодаря ти за позицията!...
цитирай
5. exibella - До сега не съм гледала нищо в Античния театър
11.09.2008 17:40
И май съм пропуснала доста:)
Това снощи е било страхотно:))))))
И спектакъла на Нешка Робева,като гледам поста ти, и той сигурно е бил невероятен:))
Мноооого усмихнати усмивки:))))))))))))))))))))))))
цитирай
6. lennypld - Ася, забравих да споделя, че съм фен ...
11.09.2008 17:46
Ася, забравих да споделя, че съм фен на Мариус Куркински и горещо препоръчвам "неговият" Шекспир в "Дванайста нощ" и "Зимна приказка", всичките му моноспектакли, постановките му на Пловдивската сцена /"Свекърва" и "Кървава сватба"/, прочитът му на О.Уайлд в "Рибарят и неговата душа".
цитирай
7. anastasiia - exibella, в Античния театър
11.09.2008 18:39
да се гледа представление е уникално преживяване...Страхотно е!...
Спектакълът на Нешка Робева беше нещо изключително...
А специално от вчерашния спектакъл не съм особено очарована, но това е живият живот!:) В него има всичко, всякакви краски и багри...
Но ти, на всяка цена трябва да присъстваш на представление в Античния театър!...:)
И от мен много усмивки:))))))
цитирай
8. enjoy6 - Наистина в желанието си
11.09.2008 18:43
режисьори и актьори, от по-младото поколение, които не отричам са великолепни таланти /М.Куркински, К. Донев/- много ги харесвам понякога в желанието си да поднесат на публиката новаторски и оригинален прочит на класиката, някак си преминават границата на естетиката и елитарноста и преиграват.
Не съм гледала постановката, но много примери в родното кино и театър оформят мнението ми.
Благодаря Ася, че отново ни заведе на театър:)))))
цитирай
9. anastasiia - Лени, като режисьор и аз
11.09.2008 18:44
много харесвам Мариус. И точно въпросните "Свекърва" и "Кървава сватба" съм гледала и са много добри! Именно затова се разочаровах сега, имах съвсем други очаквания.
Благодаря ти за интересната информация:)
цитирай
10. anastasiia - enjoy6, може би
11.09.2008 19:02
точно в това е проблемът - да се поднесе нещо новаторски, различно... Но..., като се преминат естетическите граници, не се получава.
Да, има и други такива примери, особено в съвременното българско кино.
Разочарована съм, защото точно с този спектакъл откриха хубавия фестивал. А в афиша има такива шедьоври, като "Чайка" на Чехов, с режисьор Крикор Азарян...Нещо много стойностно!...
И аз ти благодаря, че си тук, Мина:) Много, ама наистина много ми е приятно...:)))
Хубава вечер!:)
цитирай
11. valiordanov - Гледах Шекспирова пиеса от Унга...
11.09.2008 22:43
Гледах Шекспирова пиеса от Унгарски театър в Гюргево. Отвратен съм от това, да се опитваш да даваш нова трактовка на нещо което си е класика...Съпоставям това с тълкователите на Библията след като Божието слово е едно и е достатъчно ясно и красноречиво... Предполагам , че и Мариус е опитал да бърка в меда, където е доста ясно, че е сладко... Не уважавам новатори които се стремят към различие само заради модата... Шекспир е жив защото е Шекспир! Нека театъра не навлиза в опитното поле с главата напред, а да се поинтересува от потребностите на публиката заради която съществува...Пак се впуснах в анализ, но ...Ти знаеш как да ме провокираш , ЧАРОВНИЦЕ... Прегръщам те...все още виртуално...
цитирай
12. iliada - Присъединявам се съм вече казаното в
12.09.2008 08:08
коментар № 11 .Не съм гледала този вариянт на "Укротяване на опърничавата",/въпреки ,че в живота вариянти много :))))))/,но действително това все пак е Шекспир все пак................
С приятелси поздрав !Илиада
цитирай
13. flyco - за Мариус
12.09.2008 10:07
Доволен съм, че не го срещам толкова често по медиите, считам това полезно за себе си.
цитирай
14. анонимен - Укротяване на опърничавата - ужаааааас
12.09.2008 10:31
Здравейте,
И аз бях почитател на Мариус, но след това, което видях в Античния на 10.09 просто онемях. Никога не ми е било толкова скучно на театър и никога не съм излизала от театъра, натоварена с толкова отрицателна енергия. Споделям всички мнения по-нагоре, че е хубаво да се даде съвременен привкус на класиката, но това все пак е класика и няма как да се излезе от границите. Актьорски екип- прекрасен, но само толкова! Викове, крясъци- това ли съвременното изкуство!
Едва ли вече ще отида на постановка на Мариус.
Останете си със здраве!
цитирай
15. monna - След като прочетох някои коментари...
12.09.2008 11:28
си мисля, че трябва постановката да се гледа няколко
пъти, за да се оцени замисъла на Мариус и да се приеме. Той е много авангарден и луд и не е за един прочит....
Поздрав и усмивки, морски!
цитирай
16. bovari - Провокацията е била голяма!:)
12.09.2008 11:38
Докоснахме се до сцената, но не може да се коментира.
Питам се обаче как ще приеме Шекспир един млад човек, който никога преди това нито е чел, нито е гледал класическия вариант?
Благодаря за възможността на бъдем, където не можем, а бихме желали.:))))
цитирай
17. cornflower - министър на културата ли каза?
12.09.2008 12:12
абе, той да си седи на сцената...

иначе обожавам играта на Мариус, но в режусурата твърде възможно е неговата ексцентричност да е дошла в повече...
цитирай
18. laura - Аман от театрални експерименти
12.09.2008 12:23
Преди време гледах в Народния "Сън в лятна нощ" -режисьор Александър Морфов и ако не бях чела пиесата въобще нямаше да разбера за какво става дума, освен за секс - това им беше основното в ролите май.
Пълна идиотия. Наистина в днешно време за да вкараш хората в тетъра, трябва и да ги забавляваш, ама чак дотам..........
цитирай
19. anastasiia - valiordanov...
12.09.2008 12:50
Да, Вал, напълно съм съгласна с теб! Текстовете на Шекспир са нешо сакрално, поетичността му е толкова красива...Това са неприкосновени неща. Не може с дебелашки хумор да се подхвърлят реплики и толкова елементарно да се флиртува с публиката.
Знаеш ли, мисля си, че Мариус се опитва да докаже ценността на актьорския занаят, труд... На тази идея е подчинен спектакъла, но от там нататък всичко е разпиляно, няма център, актьорите истерично крещят...Дори на финала промяната у двете сестри не е обоснована, не е логична... Режисурата се губи, просто я няма!
Нямам идея как може до такава степен, човек като Мариус Куркински да промени възгледите си за театъра!...
Да, прав си...Изкуството не е самоцел. Не може само заради модата, да се стремиш към различие. Но това в случая не е и различие, то е хаос!...
Благодаря ти за мнението, Вал. Особено ми е ценно, защото ти самият се занимаваш с театър... и си вътре в нещата.
А за провокациите, о, аз едва сега започвам;)))
И аз те прегръщам...:)
цитирай
20. anastasiia - Привет, iliada!:)))
12.09.2008 13:00
Да, в живота варианти много...:) Но може би от нас зависи кой ще изберем:)
Лично аз се разочаровах от варианта на Мариус Куркински за "Укротяване на опърничавата". Но, всъщност, по този начин може би с още по-голяма сила долавяме величието на Шекспир!
Приятелски поздрави и от мен, Илианка:)
цитирай
21. anastasiia - flyco, гледала съм
12.09.2008 13:07
два много силни спектакъла на Мариус, но като режисьор - "Свекърва" и "Кървава сватба". Наистина са добри, режисьорски силни.
Но иначе, когато е в роля, трудничко издържам целите му моноспектакли.
Благодаря ти за мнението!...
Поздрави!:)
цитирай
22. anastasiia - анонимен, здравейте и от мен!:)
12.09.2008 13:23
Да това е Шекспир! И се учудвам, как човек, който е режисирал "12-та нощ" и който там подхожда с такова уважение и дори страхопочитание, толкова може да промени схващанията си за театър, за това как се поставя Шекспир...
Явно сте от Пловдив...Античният театър беше препълнен, а какво видяха пловдивчани!...
Актьорският екип е прекрасен, но и манипулиран...
Всъщност Вяра Коларова и Камен Донев успяваха да се самоспасят. Наистина са големи актьори...
Благодаря Ви за позицията...
Поздрави!:)


цитирай
23. anastasiia - monna, в случая
12.09.2008 13:57
не става въпрос за авангардност. А по-скоро - за неизяснена режисьорска идея, липса на кулминация, няма го катарзиса, финалът е необоснован...
Плюс всичко това - елемнтарни реплики-шеги, които изобилстват...
Разбираш ли, не става въпроса за нещо различно дори... Имам чувството, че е опитал да имитира "Улицата", на Теди Москов, но не се е получило...
Да, Синьо цвете, така мисля...И просто съм разочарована. Защото съм гледала много неща на Мариус...
А иначе ще ти се усмихна...:) И ще ти пратя куп слънчеви поздрави от Пловдив!:))))
цитирай
24. anastasiia - bovari, добре дошла отново
12.09.2008 14:02
в Античния ни театър...:) Радвам се, че си тук... И хубав въпрос поставяш... Да, как би приел тази пиеса млад човек, който не се е докосвал до Шекспир...
По сцената - тичат актьори с брадви, ръмжат, даже и мечка с гъдулар... Фанелки с надпис СССР и каквото още се сетиш....
Не съм консервативна в изкуството...Точно обратното!... Но тук говорим вече за загубване на идеята някъде в цялата тази бъркотия...
И аз ти благодаря, че си тук..:) Наистина ми е много приятно!:)
цитирай
25. anastasiia - cornflower, да ама Министърът на културата не стои на сцената вече...:)
12.09.2008 14:06
Все по-рядко го виждаме там, на голямата сцена...
А за Мариус, аз следя режисьорските му изяви... Има силни неща като режисьор.
Като актьор, не го приемам толкова. Въпреки че, всички говорят за харизматичното му излъчване на сцената. Знаеш ли, Люба, имам чувството че имитира Апостол Карамитев... Ама това си е мое мнение...
Както и ти имаш право да го харесваш, разбира се...:)
Поздрави от Пловдив!:)))
И усмивки от мен, мнооого:)))))))
цитирай
26. anastasiia - laura, на Сашо Морфов съм гледала
12.09.2008 17:27
"Дон Жуан" и беше добро. За неговото "Сън в лятна нощ" нямам впечатления, но може би и той е минал в някаква крайност...
Но принципно точно това имах предвид, за което и ти пишеш. В театъра отиваме да гледаме ТЕАТЪР... Ако е нещо различно и авангардно, нека бъде направено с вкус, без пошлости...
Благодаря ти...:)
Куп усмивки от мен:)))
цитирай
27. exibella - :))))
12.09.2008 17:35
:))))
цитирай
28. anastasiia - exibella:)
12.09.2008 17:36
Я, кой ми се усмихва!:)
И от мен усмивки, съвсем не "опърничави";)))
цитирай
29. exibella - О, не, аз не само ти се усмихвам...
12.09.2008 17:42
Аз мноооооооооооооооооого ти се усмихвам;)))))
цитирай
30. anastasiia - И затова съм
12.09.2008 18:23
мноооооооооооооооооооого усмихната и аз:))))
цитирай
31. zharko - Класиката затова е класика,
12.09.2008 23:14
за да видим, пресътворим посланията от векове назад,
провокиращи с непреходността си нашето днес.
Без да ги профанираме, те действат.

Да стъпиш на рамото на Шекспир, да извикаш: "Ей, аз съм", е жалко, ненужно и тъжно...

Съвременността на една постановка от древността не е в осъвременяването на героите като облекло, реплики или каквото и да е друго външно, показно, агресивно провокиращо зрителите...

Класиката пронизва същността....

Мнението ми е лично, по принцип, не съм гледал постановката и тази ми позиция не е само за нея...

Поздрави!!!
цитирай
32. laura - Здравей,
13.09.2008 15:32
Да не би да си гледала "Дон Кихот"? Наистина беше добро, но беше доста отдавна. :)
цитирай
33. anastasiia - Да, Юри... Класиката е висок пиадестал...
13.09.2008 17:40
Към нея се пристъпва с почит, с интелигентност...
И си абсолютно прав, че няма нужда от евтини трикове, за да събуди любопитството ни, или за да почувстваме по различен начин посланията й...
Благодаря ти за позицията...Искрен си... Силно е това, което си ми написал...Благодаря ти...
Поздрави и за теб!:)
цитирай
34. anastasiia - Здравей, laura!:)
13.09.2008 17:47
Не, не съм гледала "Дон Кихот", но знам, че тази постановка има Аскеер за най-добра режисура и за най-добра постановка... И наистина е отдавна, преди десетина години, мисля, че беше...
А "Дон Жуан" също е много добро представление, отново на Сашо Морфов. С него преди две години се откри фестивала "Сцена на кръстопът" и тогава беше премиера. И наистина се почувства идеята за това, колко е силна необходимостта да обичаш и колко невъзможно е това понякога... Хубав спектакъл, свеж. Мисля, че Деян Донков беше в ролята на Дон Жуан.
Усмивка и от мен!:)
цитирай
35. net - Вече, с тези модерни виждания на ...
14.09.2008 04:37
Вече, с тези модерни виждания на "Творците" започнах да забравям думата театър. Но май е време да се взема в ръце и да си припомня вълшебството. Благодаря ти, че ме върна.
цитирай
36. anastasiia - net, хубаво е
14.09.2008 12:28
да се завръщаме в театъра... Винаги...и отново, и отново...:)
Има и много стойностни постановки. И вълшебство има, и магичност, и истниско изкуство има...
Вълшебна усмивка...:)
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: anastasiia
Категория: Изкуство
Прочетен: 5894309
Постинги: 400
Коментари: 14490
Гласове: 49747
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930